Racerapport

Alexander Pfister i Lotus Europa

Pfisters Lotus Europa i Race på Kinnekulle

Alexander Pfister på pallen på Kinnekulle

 

Racerapport Kinnekulle 24-25 Maj 2014


Då var andra deltävlingen avklarad med bättre resultat och fart än senast på Karlskoga. Vi körde en fri träning på fredagen där vi hade bekymmer med stundtals lågt oljetryck och fick avbryta träningen då vi inte ville riskera att skada motorn. Under eftermiddagen tömde vi ur all olja och bytte mot en tjockare mineralolja som senare skulle visa sig lösa vårt problem.


På lördagen började vi med fri träning där jag skulle köra in dom nya slicksen, det var upptorkande bana och jag tog det väldigt lugnt då det är stor risk att man kör av under dessa förhållanden. Efter ett par varv började jag öka tempo och tyckte det var hyfsat fäste, ute på rakan när jag växlar upp från femman till sexan släpper bilen i ca 195 km/h men jag lyckas parera sladden och kör långsamt in till depån där jag beslutade att inte fortsätta då riskerna var alldeles för stora. Sen var det dags för kval och nu regnade det rejält, jag var något nervös innan passet då jag aldrig kört en bil likt denna under dessa förhållanden. Tacksamt nog så kände jag omgående att det var mycket bra bett i regndäcken och jag kunde börja ladda ganska tidigt i passet, lyckades klämma till med en fjärde tid på sista varvet vilket alltså blev
min startposition i race 1.


På söndag var det strålande sol och perfekt racingväder!
I race 1 startade jag som fjärde bil och kom iväg sådär, låg femma efter första böjen och började jaga allt för vad däcken hade fäste till. En konkurrent framför mig snurrade och försvann ut i spenaten (precis som jag gjorde på Karlskoga).
En bit in i loppet var jag ikapp tvåan och trean och kände att jag kunde hålla samma tempo som de två. Ungefär halvvägs in i loppet uppstod en vitflaggs‐situation vilket innebär att det finns långsamtgående fordon på banan, mina konkurrenter hade otur när de tänkte och slog av på tempot medan jag passade på att köra om dem båda då detta är ok under vitflagg. Sen kunde jag hålla en lucka bakåt innan jag passerade mållinjen som tvåa vilket jag var mycket nöjd med!
I race 2 startade jag återigen fyra, tappade tyvärr en placering återigen och låg femma efter första svängen. Jag kunde inte hänga med ramförvarande bilar i början men efter drygt halva loppet började jag tugga mig ikapp och var tillslut alldeles bakom trean. Tyvärr bestämde sig denna för att göra livet väldigt surt för mig och han började köra
extremt defensivt och stängde överallt på banan, vid ett tillfälle körde han dessutom på mig och förstörde delar av frontspoilern. Jag försökte allt vad jag kunde för att komma förbi samtidigt som jag inte var beredd att skada bilen.
Hade jag inte varit rädd om bilen så hade jag antagligen kommit förbi på ett eller annat sätt. Man kan också tillägga att på det viset föraren körde på banan så skulle han ha haft ett tidstillägg men tyvärr är det precis som vanligt, ingen funktionär eller domare har sett någonting. Naturligtvis stängde han även ut på rakan på sista varvet vilket
resulterade i att jag tappade en placering då bakomvarande bil var ikapp oss två.


För att summera helgen är jag ändå rätt nöjd då jag vet att farten och tempot finns där, nu skall jag tuffa till mig lite och visa vem som är snabbast inför nästa tävling på Knutstorp första helgen i Juli!

Ses på Banorna i sommar! / Alexander Pfister
Unoflow AB och Pfister Motorsport

     
 

<== Video, två fuktiga varv från Kvalet (2:34).

     
 

<== Video, Race 2 på söndagen, där Alexander försöker ta sig upp på tredjeplatsen (5:32).

Dela på Facebook

 

Anders Dynehäll, 2014-05-28